Depresja należy do współczesnych problemów cywilizacyjnych i zarazem trudnych tematów. W myśl powiedzenia „cierpieniem nie można się podzielić” osobom zdrowym trudno jest zrozumieć, czego doświadczają osoby dotknięte depresją – chorobę tę często bagatelizuje się, albo lekceważy. I chociaż sukcesywnie przybywa strategii walki z depresją oraz leków, które mogą je wspomóc, a także opracowywane są nowe metody terapii, to jednak nie zawsze przynoszą oczekiwany skutek. Nic więc dziwnego, że doniesienia badaczy na temat wpływu związków zawartych w konopiach na możliwość powrotu do zdrowia spotykają się z wielką nadzieją i zarazem ogromnym sceptycyzmem. Czy olejki konopne rzeczywiście mają jakiś wpływ na kondycję wewnętrzną osoby chorej na depresję? Poniżej spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie.

produkty cbd wpływ na depresje

Potoczne rozumienie depresji nieco różni się od jej psychologicznej definicji, prawdą jednak jest iż mówimy o chorobie związanej z nastrojem i samopoczuciem. Głównym objawem depresji są znaczne i uciążliwe dla osoby chorej obniżenia usposobienia oraz humoru (poniżej poziomu zwykłego smutku), często połączone z dodatkowymi objawami, takimi jak bezprzedmiotowy lęk. Choroba może mieć charakter jednorazowego epizodu albo stale nawracającej dolegliwości. Osoby dotknięte depresją są podatne na inne choroby, cierpią też na zaburzenia snu, bardzo często mają problemy z codziennym funkcjonowaniem, a ich życie społeczne jest mocno utrudnione – dlatego tak ważne jest udzielanie im wsparcia. Niezależnie od sposobu leczenia na stan chorego wpływ ma otoczenie, w którym się obraca dlatego nie należy bagatelizować swojego wpływu na czyjeś samopoczucie. Według Światowej Organizacji Zdrowia depresja należy do najczęstszych powodów śmierci na świecie – fakt ten pokazuje, z jakim problemem zmagają się chorzy i jak ważna jest świadomość obecności tej choroby w naszym społeczeństwie.

Depresja – objawy i przyczyny

Na jakie objawy trzeba szczególnie zwrócić uwagę? Otóż o depresji, albo wystąpieniu epizodu depresyjnego mogą świadczyć następujące okoliczności:

• Długotrwały brak energii i poczucie zmęczenia
  • Spadek poczucia swojej wartości i obecność poczucia winy
  • Kłopoty ze snem
  • Ogólne obniżenie nastroju w okresie powyżej kilkunastu dni.
  • Problemy z koncentracją i podejmowaniem decyzji
  • Napięcie, lęk i myśli samobójcze

Wymienione objawy to jednak tylko część symptomów. Nie należy oczywiście diagnozować się samodzielnie – w przypadku podejrzenia stanu depresyjnego należy zgłosić się do specjalisty i jeśli diagnoza zostanie potwierdzona postępować zgodnie z jego wskazówkami oraz konsultować wszelkie pomysły na wsparcie terapii. Ważne by nie ignorować pierwszych symptomów choroby, ani swoich podejrzeń – niezauważona depresja wyrządza poważne szkody w zdrowiu psychicznym. Najbliżsi osoby dotkniętej tą chorobą też nie powinni lekceważyć sytuacji – chory musi nie tylko wiedzieć jak może się leczyć, ale również jak radzić sobie z depresją w codziennym życiu. Leczenie dotyczy nie tylko samej depresji, lecz także jej stanów pochodnych takich jak zburzenia nawracające i tak zwane epizody depresyjne. Według doniesień ostatnich lat leczenie depresji z dużym powodzeniem wspierają produkty CBD – podczas testów laboratoryjnych uzyskują one pozytywne wyniki, ale o tym powiemy za moment.

Wyróżnia się trzy główne przyczyny stanów charakterystycznych dla depresji, czyli przyczyny zaburzenia i obniżenia nastroju. Są to:

• czynniki biologiczne, do których należy gospodarka hormonalna, uwarunkowania genetyczne i nieprawidłowości pracy układu nerwowego
  • czynniki psychologiczne, w tym podatność na stres i typ osobowości
  • czynniki społeczne takie jak samotność
olejek cbd na depresję

Leczenie depresji

Wybór terapii i leczenie poprzedza szczegółowy wywiad i badania psychiatryczne, testy sprawdzają także możliwość wystąpienia choroby dwubiegunowej. Diagnoza wiąże się z rodzajem terapii jaki zostanie zastosowany. Do najczęstszych metod leczenia należą:

Psychoterapia – opiera się ona na regularnym kontakcie osoby chorej ze specjalistą. Utrzymywana relacja terapeutyczna pozwala wspólnie mierzyć się z problemami wywoływanymi przez depresję i monitorować stan chorego. Według specjalistów największe znaczenie psychoterapia ma w leczeniu epizodów depresyjnych.

Farmakoterapia – zwalczanie choroby odbywa się z wykorzystaniem leków antydepresyjnych, terapia ta ma długotrwały charakter, a na efekty czeka się czasem nawet kilka tygodni

Elektrowstrząsy – metoda stosowana w przypadku ciężkich stanów depresyjnych połączonych z epizodami osłupienia i myślami samobójczymi.

Leczenie depresji może się odbywać w warunkach szpitalnych, ale najczęściej ma charakter ambulatoryjny. W przypadku lżejszych objawów i wczesnego rozpoznania choroby osoba chora na depresję może się leczyć w domu konsultując regularnie swój stan ze specjalistami. Powinna jednak znać plan leczenia i mieć świadomość swojego udziału w procesie terapii, co ma istotne znaczenie dla jego powodzenia.

Jak wyglądają szanse na wyzdrowienie?

Niestety, nie najlepiej. Psychoterapia wpływa na regulację poziomu serotoniny i dopaminy w mózgu, jest jednak procesem długotrwałym i nie gwarantuje wyleczenia. Z kolei leczenie farmakologiczne jest skomplikowane i na ogół ma szkodliwe dla organizmu efekty uboczne takie jak ryzyko uszkodzenia wątroby, przy czym wymaga czasu oraz regularnego stosowania. Według statystyk około 30 procent pacjentów poddanych leczeniu farmakologicznemu nie odczuwa żadnej poprawy, przy czym odstąpienie od farmakoterapii pociąga za sobą negatywne skutki takie jak zakłócenia homeostazy organizmu i nawrót choroby. Jak można się domyślić, poszukuje się alternatywnych metod leczenia albo przynajmniej takiego wsparcia terapii, które da szansę wyzdrowienia przy jak najmniejszym ryzyku dodatkowych zaburzeń. Dlaczego badacze oraz lekarze zwrócili uwagę na kannabidiol, czyli CBD?

Olejek CBD a kondycja układu nerwowego

Jak wspomnieliśmy przed chwilą psychoterapia wpływa na poziom dopaminy i serotoniny w mózgu. Co to ma wspólnego z depresją? Otóż gospodarka tymi neuroprzekaźnikami zależy od kondycji receptora serotoninowego 5-HT1A, którego aktywacja jest mechanizmem działania leków przeciwdepresyjnych, przeciw-psychotycznych i przeciwlękowych. Tymczasem kannabinoid CDB wpływa bezpośrednio na działanie tego receptora, a ponieważ jest substancją organiczną (wolną od izomerów i efektów ubocznych charakterystycznych dla leków uzyskiwanych drogą chemiczną) nie niesie ze sobą ryzyka zaburzeń, nawet wtedy gdy jego działanie okaże się mniej skuteczne od przewidywanego. Nie znaczy to oczywiście, iż CBD jest alternatywą dla farmakoterapii, czy psychoterapii – po prostu chodzi o to, że jego potencjalne właściwości pozwalają brać pod uwagę możliwość skutecznego wsparcia każdej terapii stosowanej w leczeniu depresji.

Oprócz zwiększania przenoszenia receptorów serotoninowych CBD ma także wpływ na poszczególne objawy choroby. Ponieważ ma działanie uspokajające ale nie odurzające (nie ma działania narkotycznego) pomaga wielu chorym zmagającym się z wywołaną depresją bezsennością. Nieco odmienne wygląda sytuacja z niwelowaniem innych objawów – dobroczynne działanie CBD polega tu nie tyle na reakcji chemicznej co na stymulacji powstawania nowych neuronów i stymulacji wzrostu hipokampa (części układu limbicznego odpowiedzialnej głownie za pamięć i orientację przestrzenną). Taki wpływ kannabidiolu na kondycję mózgu bardzo często skutkuje zmniejszeniem poziomu lęku i innych negatywnych wrażeń związanych z depresją.

CBD a terapia

Trzeba oczywiście pamiętać, że nawet najlepsze olejki CBD nie zastąpią psychoterapii i farmakoterapii, faktem jednak jest że kannabidiol jest chętnie wybierany przez pacjentów jako wsparcie leczenia, a kolejne laboratoryjne testy potwierdzają rolę CBD w walce z zaburzeniami samopoczucia i nastroju. Jak wspomnieliśmy wyżej terapia depresji w znacznym stopniu zależy od świadomości chorego co do roli jaką odgrywa w procesie leczenia. Zgłoszona specjaliście propozycja sprawdzenia, czy olejki CBD wpłyną na stan jest zarazem symptomem samodzielnego poszukiwania rozwiązań przez pacjenta i jego zaangażowania w proces terapeutyczny. Łagodzenie objawów przy pomocy kannabidiolu rozpoczyna się od minimalnych ilości, potem zaś na podstawie samopoczucia i konsultacji z lekarzem gradację dawek można zwiększyć. Dawki stosowane na początku terapii z użyciem CBD leżą w przedziale 25-50 mg CBD na dobę. Choć w wielu wypadkach jest to dobry sposób by dodać sobie otuchy, do leczenia i związanej z nim pracy nad sobą należy podchodzić poważnie i konsekwentnie, w związku z czym najważniejsze są zawsze zalecenia lekarza.

Category: Blog

Comments